Bedrijfspresentatie

Een bedrijfspresentatie biedt je de mogelijkheid om indruk te maken op jouw klanten.  Deze presentatie is meestal een eerste live indruk van jouw bedrijf, een belangrijke kennismaking. Je krijgt immer maar 1 kans om een eerste indruk te maken. Inspireer jouw klant direct met een inhoudelijk sterke presentatie, maar dan op een spectaculaire manier! Zo weet je zeker dat je de aandacht krijgt die je product verdient. Dit draagt natuurlijk ook bij aan het opbouwen en behouden van de band met de klant, een commerciële investering.

Wil je…

… meer omzet behalen?

… het vertrouwen winnen van je klanten?

… één presentatie gebruiken voor verschillende doelgroepen?

… een inspirerende presentatie?

Heb je vier keer ja geantwoord? Lees dan verder voor advies over je zakelijke presentatie!

Je kan natuurlijk ook onze hulplijn inschakelen:

Een professionele bedrijfspresentatie helpt je bedrijf om meer te verkopen, je gaat dit terug zien in sales. Waar moet een goede presentatie dan aan voldoen? De inhoud van de presentatie, de techniek die je gebruikt, het design en de communicatie zijn allemaal van groot belang voor het eindresultaat. We pakken er even een aantal thema’s uit:

Waar voldoet een goede bedrijfspresentatie aan?

HD-Rent geeft je tips voor een goede bedrijfspresentatie:

1. Wat is het doel van je presentatie?

Is het doel voor je presentatie goed doordacht? Wat wil je bereiken? Meer contact, meer sales, meer klantbeleving… waarom geef je de presentatie? Wat is de WHY van jouw bedrijf of product dat je wilt overbrengen? Oftewel waar sta je voor als organisatie en wat wil je ermee bereiken? Is dat bijvoorbeeld professionaliteit uitstralen of vertrouwen winnen? Bedenk goed wat jou anders maakt dan de concurrent.

2. Wie is je doelgroep en wat willen ze weten?

Weet jij wie je doelgroep is en weet je ook waar hun interesseveld en kennisniveau ligt? Probeer eens op een rijtje te krijgen hoe dit zit bij jouw klanten op basis van: kennis, branche en functie. Is je doelgroep bedrijfseigenaar of medewerker bijvoorbeeld? Zijn het beslissers of beïnvloeders?

Als je doel is om meer sales te bedrijven, dan is het misschien minder handig om enkel beïnvloeden uit te nodigen. Maar is je doel om een betere klantrelatie op te bouwen of je klanten te bedanken, dan is deze doelgroep wel de juiste.

3 Waar geef je de presentatie?

Het is van wezenlijk belang om dit jezelf af te vragen als je een juiste indruk wil maken. Een bijzondere locatie kan zijn een productiehal, een oude molen of een buitenlocatie met een prachtig uitzicht. Hier zal nog lang over worden nagepraat, mits goed georganiseerd. Wil je een zakelijke boodschap overdragen dan kan een conferentieruimte van een hotel natuurlijk ook heel zinvol zijn. Het gaat er om dat je goed nadenkt over de locatie om het plaatje en je doel compleet te maken.

4. Hoe bouw je een presentatie op?

Aan de hand van de bovenstaande kun je een structuur en verhaallijn gaan bepalen voor jezelf. Een veel voorkomende structuur die gehanteerd wordt is als volgt:

Stel jezelf even voor
Geef een kort en persoonlijk verhaal over jezelf. Wat is je achtergrond, je functie, wat zijn je drijfveren en je eventuele hobby’s. Maak dit verhaal kort en bondig. Toch is deze stap heel belangrijk om verbinding te kunnen maken. Vergeet ook niet te vertellen hoe je bedrijf er uit ziet: wat doe je (kort), vertel iets over je medewerkers en wat is je werkgebied. Pas daarna begin je met de zakelijke boodschap.

Identiteit van je bedrijf
Waar staat het bedrijf voor en waar willen we naar toe? Wat je je missie en visie? Vertel ook kort een aantal mijlpalen van je bedrijf.

Markt & Strategie
Hoe ziet de markt eruit en hoe opereert het bedrijf binnen deze markt? Op welke manier wil je je doelstellingen realiseren?

Producten / diensten
Welke producten en diensten levert het bedrijf en wat zijn de kenmerken en voordelen hiervan?

Partners
Met welke bedrijven werkt het bedrijf zoal samen? Wat zijn de redenen en voordelen van deze samenwerkingen?

Wie zijn je klanten
Wie zijn onze klanten en wat zeggen ze over ons?

Vertel het doel
Wat is je doel van de presentatie? Wat gaan ‘we’ doen vandaag? Deel dit met de aanwezigen

Tip 2: Techniek bepalen

1. Powerpoint, of juist niet?

Er zijn verschillende soorten software voor presentaties, de meest gebruikte is toch Powerpoint. Prezi werd tot een aantal jaren geleden ook veel gebruikt maar is op zijn retour. Als je voor PowerPoint hebt gekozen heb dan moet je er rekening mee houden dat er verschillende versies zijn. Gebruik je een Mac? Dan heb je waarschijnlijk ‘ Keynote’, een variant. Met een Windows versie van powerpoint ben je verzekerd van alle functionaliteiten op je pc.

2. Welke apparatuur zal er gebruikt gaan worden?

Gebruik je een Apple of een Windows besturingssysteem? Presenteer je op een beamer of een LED scherm? Laat je de presentatie zien op een laptop of Ipad? Dit zijn essentiële vragen die je jezelf moet stellen. Het is toch jammer als je alles op een Windows besturingssysteem hebt gemaakt en je merkt dat alles niet op je Apple device werkt.

3. Wordt de presentatie interactief of chronologisch?

Een interactieve presentatie betekent dat je een agenda maakt met aanklikbare knoppen. Dit heeft als voordeel dat men niet meer chronologisch door de vele slides hoeft te lopen. Bij een interactieve presentatie kan dus ter plekke de informatie gekozen worden, die op dat moment relevant is. Je kunt een interactieve presentatie ook zo bouwen dat je zowel chronologisch als interactief kunt presenteren. Als je de presentatie alleen gebruikt om aan grote groepen te presenteren dan is het raadzaam om een chronologische presentatie te maken.

Daarnaast is het belangrijk hoe je de presentatie bedient. Voor een grote groep kun je beter een presenter gebruiken. Wanneer je 1-op-1 een gesprek hebt, gebruik je het toetsenbord of de muis. Per setting kan dit dus verschillen.

Tip 3: Vormgeven presentatie

1. Ga je thuis knutselen of laat je iets professioneel maken?

Met Powerpoint is er veel mogelijk als het gaat om vormgeving. Onze tip: ga er niet zelf mee knutselen als je niet heel handig bent maar laat je templates maken door een professioneel reclamebureau. Je toeschouwer zal zeker op een groot scherm iedere fout of oneffenheid gaan ontdekken.

2. Hoe vul je de presentatie?

Wanneer je de inhoud bepaald hebt, de structuur hebt staan en de verschillende basis-indelingen hebt ontworpen, wordt het tijd voor het vullen van de presentatie. Probeer per slide zo goed mogelijk in te schatten welke indeling je nodig hebt.

In de volgende blog leggen we stap voor stap uit hoe je een mooi design kunt maken voor jouw presentatie: “In 12 stappen een indrukwekkende en professionele PowerPoint maken?”

Gun de toeschouwer ook even rust…?

Realiseer je bij het maken van een presentatie dat toeschouwers een beperkte spanningsboog hebben. Oefen daarom je bedrijfspresentatie altijd vooraf en klok de tijd. Stop na een uurtje even voor een korte pauze en begin daarna weer fris.

Genoeg tips?

We kunnen natuurlijk nog veel meer vertellen over het houden van een professionele presentatie. Toch doen we dit veel liever live! HD-rent heeft haar broekzak vol met toffe en inspirerende ideeën om van je presentatie een daverend succes te maken vol creativiteit, mooie technieken en een smetteloze inrichting. Nieuwsgierig hoe??